Tässä tutkielmassa tarkastellaan musiikkifestivaalien tulevaisuutta Suomessa. Keskeinen oletus on, että festivaalit muuttuvat aikaisempaa monipuolisemmiksi, jotta ne pystyvät vastaamaan yleisön kasvavaan elämysten nälkään. Tähän oletukseen perustuen tutkimuskysymys on kolmiosainen: 1) Mikä on festivaalien tulevaisuuden suunta Suomessa, millaisia ennusmerkkejä on havaittavissa festivaalien kehityksessä? 2) Mitä ovat ne tarpeet, joihin uudet osallistavat, elämyksellisyyteen pyrkivät festivaalit vastaavat ja toisaalta, millaisia uusia tarpeita ne luovat? 3) Millaisiin tarpeisiin ja itsensä toteuttamisen osa-alueisiin festivaaleilla käymisellä pyritään vastaamaan?
Oletus siitä, että Suomen festivaalikenttä tulee muuttumaan, perustuu eurooppalaiseen trendiin, jossa osallistavat ja elämyksellisyyttä korostavat niin kutsutut Boutique-festivaalit valtaavat alaa perinteisiltä, suuriin yleisömassoihin ja passiiviseen katsomossa olemiseen perustuvilta festivaaleilta.
Elämyksellisyyden korostaminen johdattaa tutkimuskysymyksen toiseen osaan eli siihen, mitä yleisön monimutkaistuvat tarpeet ovat. Tähän liittyvä keskeinen olettamus on, että syyt festivaaleilla käymiseen ovat suurelta osin tiedostamattomia. Musiikki tai tiettyjen bändien näkeminen on vain yksi osallistumista motivoiva tekijä kokonaisvaltaista elämystä etsittäessä. Tutkielman pääasiallinen huomio keskittyykin festivaalien ulkomusiikillisiin tekijöihin, siihen, miten kokonaisvaltaisia elämyksiä luodaan osin festivaalin musikkityylistä riippuen, osin siitä riippumatta.
Ulkomusiikillisia tekijöitä tarkastellaan myös festivaalien tuotannollisesta ja rakenteellisesta näkökulmasta. Tässä keskeisimpänä käytännön esimerkkinä toimii porilainen Porispere-festivaali.
Porispere tomii muutenkin tutkimuksen esimerkki-casena, yleisön ulkomusiikillisia motivaatiota festivaaleille osallistumiseen kartoitetaan yleisötutkimuksella, joka on tehty Porisperessä elokuussa 2012. Kyselyssä kartoitetaan tapahtuman tunnelman ja ilmapiirin merkitystä festivaaleilla käymiseen.
Tiedostamattomia syitä festivaalikäymiseen etsitään esimerkiksi uusheimoutumisen käsitteen ja identiteettikysymysten avulla. Festivaalien ja asiakkaiden tulevaisuuden rooleja hahmotetaan sekä festivaalien tarjoamien kokonaisvaltaisten elämysten että sosiaalisen median ja teknisten sovellusten tuomien muutosten kautta.