Tämä opinnäyte tarkastelee Kukaan ei katso sinua silmiin -lyhytelokuvan pukusuunnittelua ja ryhmän yhteistä luovaa prosessia. Lyhytelokuva on toteutettu aikavälillä 2019-2021 ja se on opinnäytteen taiteellinen osio. Opinnäyte tutkii lyhytelokuvaprosessin aikana syntyviä erilaisia yhteistyömuotoja ja niitä mahdollistavia tilanteita pukusuunnittelun näkökulmasta. Opinnäytteeni näkökulma on subjektiivinen ja esseistinen, ja se liikkuu taiteellisen tutkimuksen maastossa. Opinnäytteeni kirjallinen osa on jaettu kolmeen osaan lyhytelokuvaprosessia mukaillen: Olosuhde, yhdessä ja kuvaukset.
Aloitan opinnäytteeni pohtimalla lyhytelokuvaprosessin olosuhdetta, yhteisen teoksen maailman luomisen tärkeyttä ja itseäni pukusuunnittelijana. Pohdin omaan pukusuunnittelijuuteeni vaikuttavia seikkoja sekä lyhytelokuvaprosessissa käytettävien referaattikuvien- ja elokuvien merkitystä. Opinnäytteessäni tutkin myös COVID-19-pandemian vaikutuksia itseeni sekä prosessiin. Lisäksi pohdin lyhytelokuvan kuvaamisessa käytetyn Nokia C5 -kamerapuhelimen vaikutusta luovaan prosessiini. Totean pukusuunnittelun ja ihmisyyden ymmärtämisen olevan niin suuria teemoja täynnä näkökulmia, että työryhmän ajatusten esiin tuleminen suhteessa pukusuunnitteluun prosessin aikana on tärkeää.
Elokuvatyöryhmä tekee yhteistyötä koko prosessin ajan. Opinnäytteessä keskityn prosessin yhdessä tekemisen vaiheisiin. Esittelen lyhytelokuvaprosessin aikana toteutetut moodboard-työpajan sekä kyselylomakkeet koskien elokuvan näkymättömyys-teemaa, työryhmän suhdetta omaan pukeutumiseensa ja pukusuunnitteluun sekä näiden vaikutusta yhteisen maailman luomiseen. Lisäksi tutkin prosessin aikana toteutettuja yhteisen suunnittelun hetkiä sekä osallistumisen ja osallistamisen suhdetta yhteistyöhön.
Kolmannessa osassa käsittelen Kukaan ei katso sivua silmiin -lyhytelokuvakuvauksia. Ennakkosuunnitteluvaiheessa luotu yhteinen maailma, yhteistyö, luottamus ja kommunikaatio saavuttavat uuden tason kuvauksissa, kun asiat konkretisoituvat. Pohdin pienen ryhmäkoon ja hierarkiattomuuden merkitystä lyhytelokuvan kuvauksissa ja sen vaihtuvissa tilanteissa. Tasa-arvoinen kommunikaatio muodostuu tärkeäksi osaksi kuvausolosuhdetta.
Opinnäytteeni päälöydökset ovat teoksen yhteisen maailman luomisen ja yhdessä tekemisen tärkeys sekä työryhmän välisen kommunikaation mahdollistuminen koko lyhytelokuvaprosessin ajan. Jaetut ajatukset, ideat ja keskustelut vievät yhteistä teosta eteenpäin. Elokuvaprosessin ennakkosuunnitteluvaiheessa on mahdollista hyödyntää yhteiseen suunnitteluun tähtääviä työkaluja, kuten moodboard ja kyselylomakkeet, jotka rikastuttavat yhteistyöprosessia. Elokuva on yhteistyöhön kannustava taidemuoto.
This thesis examines the costume design process and collaborative creative process in the making of the short film Kukaan ei katso sinua silmiin. The short film was made between 2019–2021 and it is the artistic part of this thesis. The thesis researches different collaborative work methods and situations during the short film process from the costume design viewpoint. This thesis consists of subjective, essayistic and artistic research elements. I have divided this thesis into three parts, following the film making process lightly: The circumstance, collaboration and the film shootings.
The thesis begins with contemplations on the circumstance of the short film process, the importance of a shared artistic world and myself as a costume designer. I reflect on the things that have an influence on me as a costume designer. I also examine the meanings of the inspiration photos, films and the camera phone Nokia C5, which is the camera used in the short film. I examine the effects of the COVID-19 pandemic in the process. I state that costume design and comprehending humanity are such big themes with full of perspectives that it is important for the working group’s ideas to emerge.
The film crew works together during the whole creative process. In my thesis, I focus especially on the different stages of working together. I introduce the moodboard workshop and the questionnaires held during the planning process of the film about themes of invisibility, working group’s relation to their clothing and costume design. I examine the moments of collaborative design moments and the participation.
In the third part of the thesis I consider the shootings of the short film Kukaan ei katso sinua silmiin. The collaboratively created artistic world of the film, collaboration, trust and communication are emphasized in the film shootings circumstance. I ponder on the importance of a small group size and the non-hierarchical in the filming of a short film and its changing situations. Equal communication becomes an important part of the filming conditions.
The main discoveries of this thesis center on the importance of the collaboratively creating the artistic world of the film, and on the collaboration and communication between the work group during the whole process. Shared ideas, thoughts and disdcussions support the common film project. During the pre-design phase of the film process, it is possible to utilise tools for collaborative design, such as moodboards and questionnaires, which enrich the process. Cinema is an art form that encourages collaboration.