We currently live in an aesthetic economy, or experience economy, where products and brands are interpreted and differentiated through the atmospheres they express, i.e., through the emotions and experiences they evoke. The perception of atmospheres is primarily created by the human senses of sight, smell, hearing, touch, and taste. However, the theories regarding atmospheres, senses, and sensorial design and -marketing have remained separated. In addition, the sensoriality of products is currently not utilized to its full advantage. Thus, this thesis, Atmosphere as a Product, explores the senses’ and atmospheres’ essential connections and possibilities in product development.
This thesis is divided into two parts. Part I serves as theory, a literature review, which connects existing theories and practices. A holistic understanding of the human senses and the concept of atmospheres is provided. The theory suggests that atmospheres can be intentionally crafted by ”setting conditions” with sensorial elements. Thus, Part I also presents practical methods of producing atmospheres with sensorial product attributes. In addition, the possible benefits and required considerations of doing so are covered.
Part II consists of a production done in collaboration with KONE, a global industry leader in escalators and elevators. The production utilizes the collected theoretical insights and showcases the producing of atmospheres in a real-life context. In essence, Part II presents the sensorial design process of creating signature scents for KONE. The process includes a workshop study on the relationships between scents and products’ atmospheres. The study results indicate that people have an intuitive understanding of the suitability of scents to an atmosphere. The production completes in a demonstration, which displays sensorially enhanced product atmospheres.
This thesis serves as a source of information and inspiration for KONE and other practitioners on why and how to address product development in a sensorial manner.
Elämme tällä hetkellä esteettisessä taloudessa tai elämystaloudessa, jossa tuotteet ja brändit arvioidaan ja erotetaan toisistaan niiden ilmaisemien tunnelmien kautta. Tunnelma voidaan käsittää niinä tunteina ja kokemuksina, joita tuote herättää käyttäjässä. Havainnoimme tunnelman aistiemme eli näön, hajun, kuulon, tunnon ja maun, avulla. Tästä huolimatta tunnelmia, aisteja, sekä aistimuotoilua ja -markkinointia koskevat teoriat ovat pysyneet erillään. Lisäksi tuotteiden aistielementtejä ei hyödynnetä tällä hetkellä täydellä potentiaalilla. Näistä syistä tämä maisterityö, Tunnelma tuotteena, tutkii aistien ja tunnelmien merkittäviä yhteyksiä ja mahdollisuuksia tuotekehityksessä.
Maisterityö on jaettu kahteen osaan: teoriaan ja produktioon. Ensimmäinen osa toimii kirjallisuuskatsauksena, joka yhdistää olemassa olevia teorioita ja toimintatapoja. Ensimmäinen osa tarjoaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen aisteista ja tunnelmista, sekä siitä, miten tunnelmia voidaan tarkoituksenomaisesti luoda. Kirjallisuuskatsauksen lopputulos on käsitys siitä, että tunnelmia voidaan ”herättää” aistielementeillä asetetuin olosuhtein. Ensimmäisessä osassa esitellään myös käytännön menetelmiä, joiden avulla tunnelmia voidaan suunnitella tuotteiden aistielementeillä. Lisäksi esitellään aisteja hyödyntävän lähestymistavan tarjoamia hyötyjä, sekä huomioon otettavia seikkoja.
Maisterityön toinen osa esittelee produktion, joka on tehty yhteistyössä kansainvälisen hissi- ja liukuporrasvalmistaja KONE Oyj:n kanssa. Produktio hyödyntää ensimmäisessä osassa kerättyä tietoa, ja havainnollistaa tunnelman tuotteistamisen tosielämän kontekstissa. Käytännössä toinen osa esittelee aisteja hyödyntävän muotoiluprosessin, jossa luodaan KONE Oyj:lle omia tuoksuja. Prosessi sisältää workshop-pohjaisen tutkimuksen, jossa tarkastellaan tuoksujen ja tunnelmien suhdetta. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että käyttäjillä on intuitiivinen käsitys tuoksujen ja tunnelmien yhteensopivuudesta. Toinen osa päättyy produktion lopputuloksen esittelyyn, joka on demonstraatio aistielementein parannellusta tuotteen tunnelmasta.
Maisterityö toimii inspiraation ja tiedon lähteenä niin KONE Oyj:lle, kuin muillekin aiheesta kiinnostuneille siitä, miten ja miksi tuotekehitystä tulisi harjoittaa aisteja hyödyntävästä näkökulmasta.