Ramen on japanilainen suosittu nuudelikeitto. Ramen-ravintolat ovat tärkeä osa japanilaista ruokakulttuuria ja urbaania elämäntyyliä. Ramen on vakiinnuttanut paikkansa myös muualla maailmassa osana suurempien kaupunkien ravintolatarjontaa. Suomessa ramen-ravintoloita on vasta vain vähän, mutta niiden suosio kasvaa samanaikaisesti ruokalajin tunnettavuuden kanssa.
Tämän sisustusarkkitehtuurin maisteriohjelman opinnäytetyön aiheena on Fat Ramen ravintolaketjun uuden ravintolatilan suunnittelu sekä sisustuskonseptin luominen. Opinnäytetyö voidaan jakaa kahteen osaan: tutkimusosuuteen eli taustatyöhön sekä produktio-osuuteen, jonka lopputulos on valmis ravintola. Työssä pohditaan, minkälainen on helsinkiläinen ramen-ravintola. Vastausta pyritään löytämään myös siihen, miten Fat Ramenin persoonallinen tunnelmajoka on syntynyt Hietalahden hallin tiloissa, voidaan luoda uusiin ravintolakohteisiin.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa on tutkimus ramenin historiasta, nykyhetkestä sekä Fat Ramenin kasvun tavoitteista ja haasteista. Suomalainen ja japanilainen ruokailukulttuuri poikkeavat toisistaan monella tavalla, joka heijastuu myös tilasuunnitteluun. Ensimmäisessä osassa tehty katsaus ramenin historiaan auttaa ymmärtämään japanilaisten ramen-ravintoloiden sisustusta ja henkeä. Käsitystä ramen-kulttuurista, ramen-ravintoloiden sisustuksesta ja toiminnasta syvennetään perehtymällä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen sekä analysoimalla elokuvaa Tampopo (1985). Katsaus toimii tärkeänä inspiraation lähteenä produktiolle.
Toisessa osassa käydään läpi oleelliset ravintolasuunnittelua ohjaavat määräykset ja esitellään produktion eteneminen suunnittelusta toteutukseen. Tämä havainnollistetaan esittelemällä tilasta piirrettyjä luonnoksia ja työpiirustuksia. Valmis ravintolatila sekä rakennusvaiheet esitetään valokuvin. Produktion lopputulos, Harjutorin Fat Ramen ravintola, valmistui lopputyön kirjoituksen aikana kesällä 2021. Ravintola on ikään kuin prototyyppi tuleville ravintoloille ja siinä testattiin konseptin ideoita lyhyellä aikataululla. Lopuksi pohditaan lopputulosta ja esitetään kehitysideoita ketjun tulevia ravintoloita varten.
Ramen is a popular Japanese noodle soup. Ramen restaurants are an important part of Japanese food culture and urban lifestyle. In the last decades, ramen restaurants have made their way also abroad and become part of the restaurant selection in larger cities. Currently, in Finland, there are only a few ramen restaurants. However, as ramen is becoming more recognized, their popularity is growing.
This thesis presents the creation process of a new restaurant space and concept for Fat Ramen, a Finnish ramen restaurant chain. The thesis can be divided into two parts: background research, and production. This thesis aims to explore what does a “Helsinkian” ramen restaurant look like. Additionally, the thesis searches for ways to expand Fat Ramens original restaurants distinctive atmosphere into the new restaurant locations.
The first part of this thesis includes an overview on ramens history and context. The differences between Finnish and Japanese food cultures are immense and affect how restaurants are designed. Thus, the background research aims to help understand how ramen restaurants work and feel like, and what should be taken into consideration when designing one. The information is gathered through literature and analyzing the movie Tampopo (1985). The background research serves as an important source of inspiration for the production.
The second part of the thesis goes through the design process of the restaurant space and concept. In addition, the important rules and regulations considering restaurant design are introduced. The design process is presented through sketches and plans, and the ready solutions through photographs. The result of the production, Fat Ramen Kallio, was finalized during the summer 2021. The restaurant served as a prototype for Fat Ramens future restaurants, where elements of the restaurant concept were tested in a fast-paced manner. The thesis closes with reflections on the end results, and suggestions for developing the chain's future restaurants.