Opinnäytetyön keskeisenä aiheena on arkisten tilojen pinnat ja esineet ihmisen, ja ajan vaikutuksessa. Teksti esittelee ajatuksia siitä, millaisia ajallisia, paikallisia, ja inhimillisiä merkityksiä yksittäinen tahrakin voi sisältää. Taustavireenä on näkemys länsimaisen kulttuurin ankarasta suhtautumisesta likaan.
Keskeisenä teoreettisena tukena työssä ovat kirjalliset lähteet fenomenologian, sekä arkkitehtuurihistorian aloilta. Opinnäytetyön projektianalyysiosiossa esitellään käytännön esimerkkejä lian suunnittelusta sekä toteuttamisesta elokuvan teossa. Lika, ja elävä tila ovat opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä.
Kirjallista aineistoa tukevat henkilökohtaiset huomiot kulttuurimme visuaalisesta kuvastosta, jota opinnäytetyössä kutsutaan esimerkiksi puhtauden estetiikaksi. Esseetutkielma avaa tapoja, miten siinä tarkasteltavat ilmiöt huomioidaan elokuvan tai televisiosarjan lavastuksen suunnittelussa. Opinnäytetyö kertoo, miten omien huomioiden prosessointi muuntuu tilalliseksi kokonaisuudeksi. Tutkitut tekstit ja niiden herättämä ajattelu ovat tekijälle väylä kehittyä ajattelevaksi ja tarkkaavaiseksi lavastajaksi.
The essential topics of the thesis are the surfaces and objects of everyday spaces under the influence of people and time. The text presents ideas about the temporal, local, and humane meanings of an individual stain. The background is the opinion of the strict attitude of Western culture towards filth.
The main theoretical material in the work is written sources in the fields of phenomenology and the history of architecture. The project analysis section of the thesis presents practical examples of the design and implementation of stains in the making of a film. A stain and living space are key concepts in the thesis.
The theoretical material is supported by personal observations on the visual catalog of our culture, which in the thesis is called, for example, the aesthetics of cleanliness. The thesis opens up ways the phenomena are taken into account in the planning of the production design of a film or television series. The thesis explains how the processing of one 's own observations is transformed into a space experience. The books studied and the thinking they evoke are a way for the author to develop into a thinking and observant production designer.