Opinnäyte tarkastelee pinkin värin käyttöä naishahmojen pukusuunnittelussa, ja tutkii näiden hahmojen luomaa kuvaa naiseudesta. Työhön valittujen elokuvien pääpaino on naisia ja naiseutta käsittelevässä amerikkalaisessa valtavirtaelokuvassa.
Työn pohjalla on tekijän henkilökohtainen kokemus tyttölapsena kasvamisesta, ja se on siksi jaettu tekijän kokemien vuosikymmenten mukaan neljään päälukuun 1990-luvulta 2020-luvulle. Jokainen pääluku sisältää analyysin kahdesta kyseisen vuosikymmenen elokuvasta pukusuunnittelun näkökulmasta. Lisäksi työ pohjustaa ja syventää elokuvaparin muodostamaa teemaa erillisessä alaluvussa.
Pinkin värin kautta opinnäyte tutkii naisvihaa, ja etenkin nuoriin tyttöihin ja naisiin liitettyjä stereotypioita. Opinnäytteen elokuvat ja aiheet on valittu henkilökohtaisen kiinnostuksen lisäksi populaarikulttuurillisen merkittävyyden perusteella. Työ pyrkii haastamaan vakavasti otettaviin lähteisiin ja akateemisiin teksteihin kohdistettuja odotuksia.
Opinnäyte esittelee pinkin maineeseen liittyviä ikonisia populaarikulttuurin hahmoja ja näyttää, miten nämä arkkityypit toistuvat tämän päivän elokuvassa. Työ kehystää pinkin, ja samalla naisten aseman muutoksia ja vaiheita elokuvan kentällä, ja spekuloi niiden yhteistä tulevaisuutta.