Tässä diplomityössä tutkitaan ekologisen kestävyyden toteutumista sekä rakennushistoriallisten arvojen säilymistä olemassa olevien rakennusten muutostoimenpiteiden kautta. Työssä selvitetään mitä ekologisella kestävyydellä tarkoitetaan rakennusten muutostoimenpiteiden kannalta ja kuinka sitä pystytään edistämään erilaisten toimenpiteiden ja periaatteiden avulla. Työssä selvitetään myös mitä rakennushistorialliset arvot ovat ja kuinka ne vaikuttavat muutostoimenpiteisiin. Työ pitää sisällään kirjallisuuskatsauksen ekologisen kestävyyden sekä rakennusten arvottamisen teemoista, niistä johdettuja havaintoja sekä suunnitteluperiaatteita muutostoimenpiteiden suunnitteluun sekä tapaustutkimuksen rakennuksen muutosvaihtoehdoista, johon liittyvät kohteen taustoitus kirjallisuuslähteiden, sekä kohde- ja arkistovierailujen kautta.
Työn teoriaosassa ekologista kestävyyttä lähestytään kansainvälisen tutkimusten sekä erilaisten määritelmien avulla. Aihetta käsitellään aluksi yleisellä tasolla, jonka jälkeen rakentamisen kontekstissa ja lopuksi muutostoimenpiteiden kautta. Ekologisesti kestäviä muutostoimenpiteitä havainnollistetaan hierarkkisen toimenpidemallin mukaan, jonka avulla olemassa olevien rakennusten käyttöä sekä muutostoimenpiteitä tulisi lähestyä. Rakennushistoriallisten arvojen kontekstia lähestytään arvottamisen teorian näkökulmasta. Työssä on ensin syvennytty siihen mitä arvoilla tarkoitetaan, jonka jälkeen aihetta tarkastellaan rakennussuojelun sekä restauroinnin toimenpiteiden ja periaatteiden kautta. Aihetta tarkennetaan lisäksi modernin rakennuskannan arvottamisen kysymyksillä, jotka liittävät aiheen myös työn ajalliseen rajaukseen. Teoriaosan lopuksi edellä mainittuja kahta lähestymistapaa vertaillaan toisiinsa ja muotoillaan suunnitteluperiaatteiksi. Teoriaosan havaintoja sekä suunnitteluperiaatteita sovelletaan tapaustutkimukseen, jonka kohteena toimii Jousenkaaren koulu, Espoon Tapiolassa. Tapausesimerkin analysoinnissa on taustoitettu kohdetta, minkä jälkeen työssä syvennytään kohteen muutoshistoriaan, analysoidaan kohteen säilyneisyyttä ja funktioita sekä arvotetaan kohdetta. Lopuksi analyysin perusteella työssä esitetään koulurakennukselle muutostoimenpiteille kaksi vaihtoehtoa.
Tämän työn perusteella ekologisella kestävyydellä sekä rakennushistoriallisten arvojen säilyttämisellä on monia yhteneväisyyksiä muutostoimenpiteiden kannalta. Ekologisen kestävyyden edistäminen toteutuu useimmiten toimenpiteillä, jotka eivät pyri suuren fyysiseen muutokseen vaan olemassa olevan hyödyntämiseen. Rakennushistoriallisten arvojen säilyminen edellyttää niiden tunnistamista sekä niiden merkityssisältöjen ymmärtämistä rakennuksessa.
This thesis examines the realization of ecological sustainability and the preservation of the building history values through the modification of existing buildings. The thesis explains what ecological sustainability means in building modification actions and how it can promote it through different measures and principles. It also explains the building history values and how they affect the modification actions. The work includes a literature review on the themes of ecological sustainability and the valuation of buildings, the findings derived from these, and design principles for the design of alteration measures, as well as a case study of building modification options, including site background through literature sources and site and archive visits.
In the theoretical part of the thesis, ecological sustainability is approached through international studies and various definitions. The topic is first discussed at a general level, then in the context of construction, and finally through modification actions. Ecologically sustainable modification actions are illustrated by a hierarchical model of actions that should be used to approach the use of existing buildings and modification actions. The context of building history values is approached from the perspective of value theory. The work first explores what is meant by values and then looks at the subject through the actions and principles of building conservation and restoration. The topic is further explored through questions of the valuation of the modern buildings, which link the issue to the time frame of the work. Finally, the two approaches are compared and formulated as design principles. The findings of the theoretical part and the design principles are applied to a case study of the Jousenkaari school in Tapiola, Espoo. In the case study analysis, the building has been backgrounded, after which the work explores the history of the building's changes, analyses its preservation and functions, and evaluates its values. Finally, based on the analysis, the study presents two options for the reuse of the school building.
Based on this work, there are many similarities between ecological sustainability and the preservation of building history values in terms of modification actions. The promotion of ecological sustainability is most often achieved through actions that do not aim at a major physical change but at the use of what already exists. Preservation of building history values requires their identification and an understanding of their significance in the building.