Tutkin opinnäytteessäni, millainen on elokuvan roolihenkilön puku sellaisissa kohtauksissa, joissa hän pyrkii joko käyttämään valtaa toista kohtaan tai voimaantumaan itse pukeutumalla tietyllä tavalla. Tavoitteenani oli havaita, liittyykö tällaisissa kohtauksissa pukuun joitain visuaalisia säännönmukaisuuksia ja millaisia nämä ovat.
Aineistonani oli kaksi elokuvaa, Requiem for a Dream sekä Clueless, joiden päähenkilöiden pukua tutkin. Poimin näistä ne kohtaukset, joissa päähenkilö on mukana ja joissa henkilöillä on vallankäytön intressi jotakuta toista kohtaan. Analysoin kohtausten henkilöiden pukuja ja hiukan myös kohtauksen käsikirjoitusta.
Työn alussa kuvailen pukusuunnittelua taiteellisena prosessina ja sivuan pukusuunnittelijan työnkuvaa. Sen jälkeen esittelen tutkimusaineiston. Seuraavassa luvussa määrittelen, mistä näkökulmasta tutkin valtaa, ja erittelen löytämiäni vallan merkkejä puvussa. Tämän jälkeen käyn läpi aineistoani eri vallankäytön intressien näkökulmista, ja analysoin samalla tärkeimpiä kohtauksia tarkemmin.
Ennakko-oletukseni mukaan puvuista löytyi vallan merkkejä, jotka olivat molemmissa elokuvissa yhteneväisiä. Nämä ovat tyylikkyys ja trendikkyys, tietty väriskaala, asun kalleus ja vaatteiden massa.
Mitä useampi vallan merkeistä on hahmon puvussa läsnä, sitä enemmän valtaa hänellä näyttää useimmiten olevan kohtauksessa toista kohtaan. Kun hahmo pyrkii voimaantumaan, hänen asussaan voi olla paljonkin vallan merkkejä, mutta voimaantuminen ei silti yleensä onnistu. Vallan merkit puvussa kertovat tällöin hahmon intressistä kontrolloida tilannetta.