Aulatilat ovat usein suuria, avaria halleja, jotka tervehtivät meitä astuessamme sisään rakennukseen. Ne heijastavat rakennuksen sisältöä ja henkeä ja niiden odotetaan tukevan lähinnä siirtymistä, opastamista ja odottamista. Niihin harvoin jäädään kuitenkaan viettämään aikaa. Yliopiston aulatilojen tulisi kohdata paremmin tämän päivän tarpeet ja olla keskeisiä opiskelun, yhteisöllisyyden ja erilaisten toimintojen aktiivisessa tukemisessa. Myös kestävyyskriisi painostaa meitä miettimään aulatilojen käyttöä uudelleen. Onkin tärkeää pohtia, miten voisimme suunnitella auloista muuntojoustavia tiloja, jotka tukevat keskeisesti rakennuksen käyttöä ja käyttäjien tarpeita vielä kymmenen vuoden päästä.
Tämä opinnäytetyö keskittyi tarkastelemaan Aalto-yliopiston aulatiloja ja pohtimaan niiden toiminallisutta. Työn produktiivinen osuus tehtiin toimeksiantona Aalto-yliopistokiinteistöille (ACRE). Toimeksiannossa pyydettiin suunnittelemaan Aalto-yliopiston auloille tämän päivän tarpeisiin vastaava aulatilakonsepti, joka keskittyy Otaniemessä sijaitsevaan kulttuurihistoriallisesti merkittävään Kandidaattikeskukseen ja sen U-siiven aulaan. U-siiven aulalle toivottiin uutta tila- ja palvelukonseptia, joka tukisi tilan eri käyttäjiä, vaihtuvaa toimintaa ja luentosalien käyttöä paremmin. Tilalle toivottiin jäsentynyttä, visuaalisesti hallittua tilasuunnitelmaa, joka heijastaisi yliopiston arvoja.
Työ koostui teoreettisesta ja produktiivisesta osasta. Teoreettisessa taustoituksessa käytettiin metodeina kirjallisuuskatsausta, käyttäjätutkimusta ja yhteissuunnittelutyöpajaa. Taustoituksen tavoitteena oli selvittää, miten luodaan kestävä ja monikäyttöinen aula, joka muuntautuu eri käyttäjien tarpeisiin. Työ pyrki löytämään vastauksia monimuotoisen oppimisympäristön edellyttämiin tekijöihin sekä keinoja yliopistorakennuksen identiteetin heijastamiseen tilasuunnittelussa. Työssä tarkasteltiin oppimisympäristöjä ja aulatiloja kestävyyden näkökulmasta ja siinä pyrittiin ymmärtämään myös suunnittelukontekstia. Lisäksi työssä avattiin ihmiskeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun metodien merkitystä suunnittelussa.
Produktiivisessa osassa taustoituksen pohjalta luotiin yleinen aulakonsepti sekä käyttäjäprofiilit ja palvelupolut tukemaan U-siiven aulatilan sujuvaa käyttöä. Tilasuunnitelmassa eri käyttövaatimuksiin vastattiin tilavyöhykkeillä ja muuntuvin asetelmin. Kalustesuunnitelmassa otettiin huomioon muunneltavuus ja joustavuus, kestävyys, rakennuksen historia ja yliopiston identiteetti.
Työn teoreettisessa osassa nousee olennaisimpana esiin muuntojoustavuuden ja käyttäjien osallistamisen tärkeys aikaa kestävien tilojen suunnittelussa. Muuntojoustavuus on avain niin erityyppisen oppimisen tukemiseen ja työn tekemiseen kuin aktiviteettien järjestämiseen. Aktiviteetit ja tapahtumat toimivat tilan houkuttelevuustekijöinä ja tukevat yhteisöllisyyttä. Käyttäjätutkimuksen avulla voidaan suunnitella tarpeita vastaavia, käytännöllisiä tiloja. Nämä tekijät ovat keskeisesti mukana käyttäjien hyvinvoinnin edistämisessä tilassa.
Lobby spaces are usually big, open halls that welcome us when entering the building. They reflect the content and identity of the building, and they are expected to support basic functions like passing, guiding, and waiting. Although, they are rarely used for spending longer periods of time. University lobbies should better meet the needs of today and play a central and active role in supporting studying, communality, and various activities. Also, the sustainability crisis forces us to rethink the use of lobby spaces. Therefore, it is important to consider how we could design flexible and adaptable lobbies that could centrally support the use of the building and the needs of the users even ten years from now.
The aim of this master’s thesis was to study the lobby spaces of Aalto University and consider their functionality. The productive half of this thesis was a commission from Aalto University Campus & Real Estate (ACRE). In the commission I was asked to design a concept for the lobbies of Aalto University that would respond to the needs of today. The focus was on the lobby in the U-wing of the Undergraduate center in Otaniemi which is a significant building in terms of cultural history. The lobby requires a new service and spatial concept to support the different users of the space, changing activities and use of lecture halls nearby. The wish was to design a structured and visually unified space that reflects the university values.
The work consisted of a theoretical and a productive part. In the theoretical background methods like literature review, user research and co-design workshop were used. The aim of the research was to understand how to design a sustainable and multipurpose lobby that can adapt to the needs of different users. This thesis aimed to find the factors that support a versatile learning environment and reflect the identity of the building through spatial solutions. The work examined learning environments and lobby spaces through the different aspects of sustainability and aimed to understand the design context. It also opened the importance of the methods of human-centered design and service design.
In the productive part a lobby concept was made based on the results of the theory. Three user profiles and service journeys were made to support a fluent experience in the U-wing lobby. Different zones and set ups were concepted to respond to the various requirements of use. Adaptability, flexibility, the history of the building and the identity of the university were considered in the furniture plan.
Notable findings from the theoretical part are the importance of adaptability, flexibility and user research when designing sustainable and functional spaces that face the needs of the users. They are key factors in creating a space that supports learning, working, and organizing various activities. Activities and events act as factors that attract people to the lobby and support communality. All of these aspects promote wellbeing within the users in the space.