”Hetkessä” -opinnäytetyössäni käsittelen lapsinäyttelijän ohjaamiseen liittyviä
kysymyksiä keskittyen lapselta haettavaan ilmaisuun, kuten tunneilmaisun tuottamiseen
ja tuoreuden vaalimiseen, sekä lapsen kohtaamiseen ja kohtelemiseen vielä kehittyvänä
ihmisenä. Pohdin lapsen ohjaajan työtapojen merkitystä lapsen ohjaamisessa, sekä koko
elokuvaprosessin vaikutusta lapseen itseensä.
Pohdintojeni keskiössä kulkee tuorein kokemukseni lapsen kanssa työskentelystä
lopputyölyhytelokuvassani Parhaat Päivät. Kerron omasta tavastani edetä lapsen kanssa
elokuvaprosessissa, jossa kirjoitin 8-vuotiaan Helmin roolin omalle tyttärelleni,
yhteistyössä hänen kanssaan. Lähtökohdiltaan ainutlaatuinen prosessi oli itselleni
antoisa, sillä lapsen seuraaminen läheltä opetti enemmän ohjaajaa kuin ohjaaja lasta.
Elokuvassa tällainen työtapa oli itselleni uusi, ja avasikin minulle kiinnostavan
lähestymistavan valmentaa lasta rooliinsa. Yhdessä luotava roolihahmo on jo harjoitusta
hänen sisäisen elämänsä ymmärtämistä ja rooliin eläytymistä varten. Se luo tukevan
pohjan tilanteisiin heittäytymiselle ja esimerkiksi improvisoinnin mahdollisuuksille vielä
kuvaustilanteessakin.
Haastatteluumme pohjaten esittelen lapsia kaikissa kuudessa elokuvassaan ohjanneen Mari Rantasilan harjoitusmetodin, jonka ydinajatuksena on käsikirjoitettujen kohtausten läpikäyminen hyvissä ajoin ennen kuvauksia, ja sitä kautta turvallisen ja innostavan ilmapiirin ylläpitäminen sekä tuoreuden säilyttäminen kuvauksissa.Rantasilan kanssa käsittelimme myös niitä kysymyksiä, jotka liittyvät casting-prosessiin silloin, kun
lapsiesiintyjiä haetaan koekuvausten kautta tiettyihin rooleihin.
Lisäksi käsittelen näyttelijäntyöhön ja -ohjaamiseen yleensä liittyviä menetelmiä
kolmen lähdeteoksen pohjalta: Judith Westonin ”Näyttelijän ohjaaminen”, Sidney
Lumetin ”Elokuvan tekemisestä” sekä Konstantin Stanislavskin ”Näyttelijän työ”.
Kirjojen kuvaamissa metodeissa ja työtapojen kuvauksissa on sekä yhteneväisyyksiä että
eroavaisuuksia, mutta kaikkia yhdistää samankaltainen ajatus näyttelijäntyön ytimestä:
näyttelijän sisäisen tunteen puhkeaminen näkyväksi, roolin rakentaminen oman
kokemusmaailman varaan, mielikuvien käyttö ja ilmaisun hengittävyyden, ”tuoreuden”
ja aitoudentunnun vaaliminen.
Ilmaisuun ja työtapoihin liittyvien kysymysten lisäksi pohdin elokuvaprosessin
vaikutusta lapseen itseensä. Lapsinäyttelijän ohjaajalla on työtavasta ja metodista riippumatta vastuu. Hänen on valittava vastuullinen metodi tuottaa ilmaisua, kohdattava lapsi omana itsenään, vielä kehittyvänä ihmisenä. Lasta on kohdeltava ikätasonsa mukaisesti, kuunnellen ja lempeästi johdattaen kohti toivottua lopputulosta.
Pohdin myös intuition ja tietoisuuden vuorottelua ohjaajan työssä, taiteilijan sisäisen lapsen heittäytymistä luovan virran imuun ja kuvaan sitä, miten lapsinäyttelijä luontaisen luomisvoimansa ansiosta kulkee siinä mukana. Elokuva on kuin leikki, ja lapsi, joka hallitsee leikkimisen paremmin kuin aikuinen, on ohjaajan paras työkaveri.