Opinnäytetyöni käsittelee taideopettajan toimintaan mahdollisesti vaikuttavia kulttuurisia ja fyysisiä tekijöitä. Työ syventyy esitystaiteiden, labanilaisen liikeanalyysin, shibarin eli japanilaisen sidonnan ja äänenkäytön kytköksiin koskien sitä, millaiset sosiaaliset ja ruumiilliset mekanismit vallitsevat ’opettajan’ hahmossa suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Kyseessä on esseemuotoinen autoetnografisella metodilla työstetty tekstikokonaisuus, joka koostuu viidestä laajasta tutkimusteemasta. Teemat keskittyvät muun muassa opettajan puolijulkisen roolin tulkintoihin, kehotietoisuuden harjoittamiseen opetustyössä, kasvatukselliseen kontakti-improvisaatioon, shibarin filosofiaan, opettajan puheilmaisuun ja ’taidon’ harjoittamisen moniulotteisiin tulkintamahdollisuuksiin koskien taideopettajan ammattitaitoa. Työn rajaus on ensisijaisesti pedagoginen, mutta kukin essee on liitoksissa erilaisiin ilmiöihin teemojensa kautta.
Tutkimuksen aineistona on käytetty tutkimuskirjallisuutta, sidontavalokuvia, haastattelumateriaalia ja työn tekijän käsin kirjoittamaa tekstiä. Mainitut sidontakuvat on toteutettu yhteistyössä köysi- ja valokuvataiteilija Tiina ’Tinttu’ Henttosen kanssa, jonka haastattelu on osana tehtyä tutkimusta. Kyseinen tutkimuksellinen esseekokoelma on yhden taidekasvatuksen ammattilaisen puheenvuoro hänelle merkityksellisistä aiheista koskien hänen ammatti-identiteettinsä kannalta olennaisia sosiaalisia ja fyysisiä elementtejä sekä henkilökohtaisten havaintojen että ajankohtaisen yhteiskunnallisen keskustelun näkökulmista.
The focus of the thesis is on both the cultural and physical structures that potentially affect on how the character of ‘a teacher’ acts its part in the Finnish school system. The work consists of five essays concentrating on different themes such as the connections between the performing arts and pedagogical performance, the possibilities of the Laban’s Movement Analysis when viewing the movement of the educator, the philosophy of shibari, the allegory of social drag, the use of voice both as a tool for educating and reflecting the culture spoken within, and the importance as well as the interpretation of ‘skill’ when considering the profession of an art teacher.
The method used for the work is autoethnography, and the material presented contains the referred research literature, collaborative bondage photographs, an interview of a rope artist and hand-written texts created by the author. The photographs for the work were created in a collaboration with Tiina ’Tinttu’ Henttonen who works as a rope artist, a shibari teacher and a photographer, and whose interview is part of the research texts. The context of the thesis is mainly pedagogical, but each essay has its own distinct viewpoint from which the main thoughts are approached.
This text is a personal venture of an art educator on subjects that are both personal and under the current public discussion. Every element brought out is based on both observation and participation, and somewhat free flow of wondering on things that happen around the subject within the society.