Tutkielma käsittelee samassa aiheessa pysymistä maalaamisessa ja pohjautuu tekijän taiteelliseen työskentelyyn, jossa maalausaiheena ovat puunrungot. Tutkielmassa pohditaan samassa aiheessa pysymisen merkityksiä oppimiskokemusten kannalta. Tutkielman tarkoituksena on sanallistaa ja käsitteellistää maalarin kokemusta samassa aiheessa pysymisestä sekä tehdä taiteellista toimintaa paremmin kommunikoitavaksi kuvataideopettajan työn kannalta. Tekijä etsii vastauksia kysymyksiin: Mitä opin maalaamalla samaa aihetta? Miten samassa aiheessa pysyminen voi opettaa? Aihetta tarkastellaan ensin tekijän henkilökohtaisen oppimisen näkökulmasta ja laajennetaan lopuksi koskemaan oppimismahdollisuuksia maalauksen opetuksessa.
Tutkielman teoreettinen pohja on taiteellisessa ja taideperustaisessa tutkimuksessa sekä taiteellisesta työskentelystä kirjoitetussa kirjallisuudessa. Tekijä haluaa osallistua taiteellisesta työskentelystä, taiteen parissa oppimisesta ja kokemisesta käytyyn tutkimuskeskusteluun. Tutkimuksellisessa asennoitumisessa on piirteitä fenomenologiasta. Taiteellinen ajattelu vaikuttaa tutkielman taustalla, ja aineiston purkamiseen käytetään teemoittelevaa otetta. Tekijää inspiroivat Jaana Houessoun, Leena Valkeapään, Mira Kallio-Tavinin ja Otso Kantokorven kirjoitukset.
Tekijä on maalannut puunrunkoaiheisia maalauksia kahdeksan vuoden ajan, mistä on muodostunut teossarja Piilostani näen tiheään kasvaneet. Tutkielman aineisto koostuu tutkimuksellisen maalausjakson, tammikuu-lokakuu 2015, aikana maalatuista maalauksista ja maalauspäiväkirjasta. Jakson päätyttyä tekijä hahmotti tapahtumien kronologisen kaaren, mikä toi esiin työskentelyssä toistuvia asioita: vaikeudet, onnistuminen, toiston tärkeys, mukavuusalue, tekemisen mielekkyys, rutiinit, herkistyminen, opettajan merkitys, haasteiden ylittäminen, rohkeuden lisääntyminen, epävarmuuden hyväksyminen ja prosessin arvostaminen. Edellä mainitut asiat muodostivat viisi oppimiseen vahvasti liittyvää suurempaa teemaa: prosessi, oma tila, vuorovaikutus, rohkeus ja hyväksyminen.
Pohdinnoissa tekijä vastaa tutkimuskysymyksiin löydetyillä teemoilla. Teemat kuvaavat oppimista ja tekevät tutkittavaa ilmiötä ymmärrettäväksi yleisemmällä tasolla. Tekijän oman oppimisen syvällisen tarkastelun, maalaamisen ja kirjallisuuteen nojaavan pohdinnan mahdollistamana ymmärrys tutkittavaa ilmiötä kohtaan laajentui. Lopputuloksena hän päätyy siihen, että samassa aiheessa pysyminen opettaa palkitsevuuden ja esiin nouseville ilmiöille avautumisen kautta. Keskeisiksi oppimiskokemuksiksi muodostuivat maalaamisen henkiseen puoleen liittyvät asiat, kuten hyväksyminen, vuorovaikutus ja rohkeus. Lopussa tekijä pohtii tutkielman synnyttämää muutosta omassa ajattelussaan ja tulosten soveltamisehdotuksia maalaamisen opettamisen kannalta. Hän löysi käsitteitä ja sanoja maalaamisen opettamisen avuksi ja maalaamisessa esiin nouseville ilmiöille. Tekijä pohtii opettajan merkitystä maalaamisen äärellä ja sitä, miten tutkielman lopputuloksia voidaan hyödyntää. Hän tulee johtopäätökseen, jossa virheet tulisi sallia ja epäonnistumiset tulisi tuoda luonnolliseksi osaksi taiteellista työskentelyä. Tekijä ehdottaa, että samassa aiheessa pysymistä voisi käsitellä maalausopetuksessa poikkitaiteellisesti ja ryhmätyöskentelyä hyödyntäen.
This thesis explores a phenomenon of staying in the same subject area throughout the author’s own artistic work focusing on tree trunks. The thesis contemplates the significance of staying in the same subject as a learning experience. The aim is to verbalize and conceptualize painter’s experience of staying in the same subject and develop the communicability of artistic work as a part of art teacher’s work. The thesis aims to answer the following questions: What do I learn by painting the same subject? How can this approach be considered pedagogical? First, the thesis investigates the topic from the author’s own point of view and then reflects learning opportunities in the teaching of painting in general.
The artistic and arts based research and the literature of artistic work form the theoretical base of this research. The author wishes to participate in the academic discussion regarding artistic work, learning and experiencing through arts. This research approach is influenced by phenomenology. The study is affected by artistic thinking, and the research material is grouped into themes. This thesis is inspired by the writings of Jaana Houessou, Leena Valkeapää, Mira Kallio-Tavin and Otso Kantokorpi.
The author has painted tree trunks for eight years, which has formed a painting series called From my hideout I see the densely grown (in Finnish Piilostani näen tiheään kasvaneet). The material consists of paintings and a painting diary which have been completed during the research period between January and October 2015. At the end of this period, the author perceived a chronological process that revealed a large variety of phenomena repeating during the process, such as difficulties, success, the importance of repetition, the comfort zone, the sensibility of painting, the routines, the sensitization, the significance of a teacher, the overcoming challenges, the increase in courage and tolerance to uncertainty, and the respect for a process. The abovementioned phenomena form five larger themes strongly related to learning: process, own space, interaction, courage, and acceptance.
In the conclusion section, the author reflects on the studied themes and research questions. The five themes represent learning and help to clarify the studied phenomenon in a more general level. The understanding of researched phenomena were broadened by in-depth observations of the author´s own learning, painting and literature. The thesis concludes that staying in the same subject area teaches by its rewarding aspect and by opening oneself to emerging phenomena. The mental aspects of painting, such as acceptance, interaction and courage, are considered to form the key learning experiences. At the end of this thesis, the author ponders the changes in her own thinking and the possibilities of applying the thesis outcomes in the field of teaching of painting. The author found terms and words describing the phenomena emerging from the painting process. Those terms and words can also assist in the teaching of painting. The author assesses the importance of teacher involvement in painting and practical applications of these results. The thesis concludes that faults should be allowed and failures should be considered as natural parts of artistic work. The author recommends that the staying in the same subject area could be applied in multidisciplinary contexts through the utilization of group work.