Opinnäyte tutkii draamallisuutta nykyelokuvassa. Tekijä on toteuttanut opinnäytteen taiteellisena osana 36 draamallista harjoitetta perustuen ranskalaisen George Poltin teokseen "36 Dramatic Situations" (1916). Taiteellinen osuus ja laaja työpäiväkirja prosessista on luettavissa verkko-osoitteessa http://36situations.wordpress.com
Työn kirjallinen osuus koostuu neljästä essee-tekstistä, joissa tekijä esittelee tutkimuksensa aikana syntyneet havainnot, esittelee kehittämiään draamallisia työkaluja, sekä haastaa strukturalistisen elokuvaopetuksen perinteen ehdottamalla jälki-strukturalistisen lähestymistavan ottamista keskeiseksi osaksi elokuvadramaturgian opetusta. Opinnäyte pohtii myös elokuvataiteen opetuksen sisältöjä tekijä-tutkija-lähtökohdasta, ja neljäs essee, "Helsingin elokuva-akatemian perustaminen", manifestoi suomalaisen elokuvaopetuksen ja -kulttuurin kehittämisen puolesta.
Esseet:
I Hiihtopäiväkirjallisuus ja elokuva – kohti käytännön ja teorian yhdistämistä
II Isommat käänteet ja enemmän konfliktia – muutama työkalu elokuvadramaturgian kehittämiseksi
III Miksi elokuvantekijän tulisi tietää, mitä tarkoittaa dekonstruktio?
IV (liite) Helsingin elokuva-akatemian perustaminen
Elokuvaharjoitteet George Poltin 36 draamallisen tilanteen mukaan:
1. pyyntö
2. pelastaminen
3. rikoksen kostaminen
4. verikosto
5. takaa-ajo
6. tuho
7. julmuuden tai epäonnen kohtaaminen
8. vallankaappaus
9. uskalias yritys
10. kaappaus
11. arvoitus
12. haltuunotto
13. sukuviha
14. sukukilpa
15. murha aviorikoksen johdosta
16. hulluus
17. harkitsematon teko
18. tahaton rakkausrikos
19. läheisen tahaton surmaaminen
20. uhrautuminen ideologian vuoksi
21. uhrautuminen suvun vuoksi
22. uhrautuminen intohimosta
23. rakkaan välttämätön uhraaminen
24. kamppailu
25. aviorikos
26. rakkausrikos
27. kunniattomuuden paljastuminen
28. este rakkaudelle
29. rakastettu vihollinen
30. kunnianhimo
31. konflikti Jumalan kanssa
32. aiheeton mustasukkaisuus
33. väärä tuomio
34. katumus
35. kadonneen löytyminen
36. rakkaan menetys