Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutkitaan kohtauksen muodostumista subtekstin käsitteen pohjalta - sekä käsikirjoittajan että ohjaajan näkökulmista. Tekijä on opinnoissaan käsikirjoittamisen ohella keskittynyt myös ohjaamiseen laajan sivuaineen ja kolmen kouluaikanaan ohjaamansa lyhytelokuvan muodossa, joista viimeisin, lyhytelokuva Pyramidi on myös käsikirjoituksen ja ohjauksen osalta taiteen maisterin opinnäytetyön taiteellinen osuus. Tästä johtuu myös teoreettisen osuuden laajentuminen ohi käsikirjoittamisen osa-alueen ohjaukselliseen toteutukseen.
Työssä tutkitaan subtekstin ja tekstin käsitteiden sekä metaforisen ajattelun hyödyntämistä ohjaamisen ja käsikirjoittamisen kontekstissa. Lähdekirjallisuudeksi tekijä on valikoinut sekä käsikirjoitukseen että ohjaamiseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkielman keskiössä on elokuvan luonteeseen kompleksisena taidemuotona kuuluva problematiikka ohjauksen ja käsikirjoituksen keskinäisestä suhteesta; ts. mitkä ovat ne keskeiset erot elokuvakäsikirjoituksen ja sen pohjalta tehdyn elokuvan välillä. Tekijä pyrkii hahmottamaan tätä ongelmaa sekä analyyttisesti (objektiivisesti, katsojan näkökulmasta) että tekijälähtöisesti.
Työn tarkoitus on paitsi havainnollistaa jo olemassa olevien käsitteiden ja mallien soveltamista käytännössä, myös nostaa esiin vaihtoehtoisia ja uusia menetelmiä subtekstin analysoimiseksi ja luomiseksi. Teoreettinen osuus sisältää myös case study -tyyppisen selvityksen lopputyön taiteellisen osuuden, lyhytelokuva "Pyramidin" käsikirjoittamis- ja ohjaamisprosessista.