Tämä maisterin opinnäytetyö käsittelee kuvataiteilijan ammatillisen identiteetin muodostumista, siihen kasvamista ja sen yksilölliseen kokemiseen vaikuttavia tekijöitä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea suomalaista kuvataiteilijaa puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Haastattelukysymykset oli jaettu kuuteen osa-alueeseen ja ne pohjautuivat omiin ennakko-oletuksiini ja kokemuksiini kuvataiteilijana. Tutkielmassa pyrittiin näiden ennakko-oletusten pohjalta kartoittamaan niitä tekijöitä, jotka ovat merkittävässä osassa taiteilijan ammatillisen tarinan muodostumisessa. Kysymysten henkilökohtaisia taustoja kartoittava osio käsitteli lapsuuden perheen ja kasvuympäristön sekä kouluajan taideopetuksen vaikutuksia taiteilijoiden ammattinvalintaan ja heidän tämän hetkiseen työhönsä. Toinen osa, yhteiskunnan ja instituutioiden rakenteet toi mukaan kysymyksiä aikuisena käytyjen opintojen, palautteen, taloudellisen tilanteen ja yhteiskunnallisen aseman, poliittisen ilmapiirin sekä sukupuolen vaikutuksista henkilöiden ammatilliseen identiteettiin. Haastatteluaineistoa tarkasteltiin kertomuksellista tutkimusotetta, sekä narratiivista että narratiivien analyysia hyödyntäen. Kerronnallisen tutkimussuuntauksen mukaisesti haastatteluun osallistuneiden henkilöiden kokemuksilleen asettamat merkitykset olivat tarkastelun keskiössä.
Taiteilijoiden työtä on tutkittu kiitettävän paljon ja tämä opinnäytetyö osallistuu tuohon keskusteluun pohtien kuvataiteilijan ammatin erityispiirteitä ja haasteita. Tutkielma tarkastelee taiteilijan ammattiin kasvua ja pyrkii tuomaan esiin henkilökohtaisiin taustoihin, kouluun ja opintoihin kuin myös yhteiskunnan rakenteisiin kuuluvia tekijöitä, jotka haastateltavat taiteilijat ovat kokeneet oman ammatillisen tarinansa kannalta merkityksellisiksi. Esiin nousseita teemoja tarkastellaan taidekasvatuksen näkökulmasta käsin. Päätelmissä pohditaan peruskoulun taidekasvatuksen mahdollisuuksia taiteen ja taiteilijoiden yhteiskunnalliseen asemaan liittyvien epäkohtien tunnistamisessa.
This master's thesis studies the professional identity of visual artist, its form, growth and the factors influencing its individual experience. The material of this thesis was collected by interviewing three Finnish artists using semi-structured theme interviews as a method. The interview questions were divided into six areas, which based on my own pre-assumptions and my experiences as an visual artist. On the basis of these assumptions, the thesis attempted to chart the factors that make up the significant part of the artist's professional story formation.
The section on the personal background of the questions dealt with the impact of the childhood family and the growth environment and also the impact of school time art education on their professional choice of artists and their current work as well. The second part was about the structures of society and institutions and included questions concerned adult education, feedback, financial situation, social status, political climate and gender. Interview material was reviewed using narrative research. According to the narrative trend, the meanings of the interviewees' experiences were at the heart of the review.
Work of visual artists have been studied relatively much and this thesis participates in the discussion on the special features and challenges of the artist's profession. This thesis seeks to bring out the personal backgrounds, school and studies as well as the structures of society that the interviewed artists have felt to be relevant to their own professional story. The main themes that comes up are viewed from the point of view of art education. The conclusions reflect on the possibilities of primary school art education in to identify the disadvantages associated with the social status of art and visual artists.