Title: | Human abilities to perceive, understand, and manage multi-dimensional information with visualizations Ihmisen kyky havaita, ymmärtää ja hallita moniulotteista informaatiota visualisointien avulla |
Author(s): | Berg, Mikko |
Date: | 2012 |
Language: | en |
Pages: | 175 |
Department: | Mediatekniikan laitos Department of Media Technology |
ISBN: | 978-952-60-4549-8 (electronic) 978-952-60-4548-1 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 30/2012 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Takala, Tapio, Prof. |
Thesis advisor(s): | Kojo, Ilpo |
Subject: | Publication |
Keywords: | visualization, multi-dimensional, vision, perception, cognition, eye movements, visualisointi, moniulotteisuus, näkö, havaitseminen, kognitio, silmänliikkeet |
OEVS yes | |
|
|
Abstract:Visualisoinnit mahdollistavat informaation esittämisen näköjärjestelmää laajasti hyödyntävässä muodossa kuvina. Väitöskirjassa määritellään näköjärjestelmän hyödyntämistä aiempaa täsmällisemmin ihmisen ja visualisoinnin vuorovaikutuksen viitekehyksen avulla. Ihmisen suorituskyvyn rajoitteita tarkastellaan kriittisissä osatehtävissä aineiston kasvaessa ja sen sisäisten yhteyksien monimutkaistuessa. Todellisuudessa ymmärryskykyyn vaikuttavat myös aiheyhteys ja ihmisten erityispiirteet. Viitekehys kuvaa ihmisille yhteisiä tiedonkäsittelyn piirteitä suurien ja moniulotteisten aineistojen yhteydessä. Erityisesti tarkastellaan tavallisten ihmisten kohtaamaa moniulotteisuutta esimerkiksi ostotilanteissa tai äänestettäessä. Esitetyn hypoteesin mukaan myös he voivat hyötyä ulottuvuuksien redusoinnista (esim. MDS tai SOM). Nämä olosuhteet ja kiire korostavat havaitsemisen ja kognition kannalta kriittisten osatehtävien ja visuaalisten ominaisuuksien merkitystä. Näiden visuaalisten ominaisuuksien yhteisvaikutuksia suoriutumiseen ei valitettavasti voida kuitenkaan ennustaa tarkasti todellisissa sovelluksissa, ja siksi tarvitaankin soveltavaa tutkimusta. |
|
Parts:[Publication 1]: Mikko Berg, Mauri Kaipainen, and Ilpo Kojo. 2004. Enhancing usability of the similarity map for more accessible politics. In: Adjunct Proceedings of the 8th ERCIM Workshop on User Interfaces for All (UI4ALL 2004). Palais Eschenbach, Vienna, Austria. 28-29 June 2004. Pages 39-46. © 2004 European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM). By permission.[Publication 2]: Mikko Berg, Topias Marttila, Mauri Kaipainen, and Ilpo Kojo. 2006. Exploring political agendas with advanced visualizations and interface tools. e-Service Journal, volume 4, number 2, pages 47-63. © 2006 Indiana University Press. By permission.[Publication 3]: Mikko Berg, Jan-Hendrik Schleimer, Jaakko Särelä, and Timo Honkela. 2005. Category learning by formation of regions in conceptual spaces. In: Lorenzo Magnani and Riccardo Dossena (editors). Computing, Philosophy and Cognition. Proceedings of the 2nd European Computing and Philosophy Conference (ECAP 2004). Pavia, Italy. 3-5 June 2004. London, United Kingdom. College Publications. Texts in Philosophy, volume 4, pages 381-396. ISBN 1-904987-24-9. © 2005 by authors.[Publication 4]: Mikko Berg. 2008. Katseenliikkeet ja harha terävästi nähdystä näkökentästä. (Eye movements and the delusion of high acuity visual field.) Psykologia, volume 43, number 3/2008, pages 193-204. © 2008 Finnish Psychological Society. By permission.[Publication 5]: Mikko Berg and Ilpo Kojo. 2012. Integrating complex information with object displays: psychophysical evaluation of outlines. Behaviour & Information Technology, volume 31, number 2, pages 155-169. © 2012 Taylor & Francis. By permission.[Publication 6]: Mikko Berg, Ilpo Kojo, and Jari Laarni. 2010. Object displays for identifying multidimensional outliers within a crowded visual periphery. Journal of Visual Communication and Image Representation, volume 21, number 8, pages 880-888. © 2010 Elsevier. By permission. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site